School libraries and reading rooms as fundamental devices for the educational process

reflections on the Brazilian scenario

Authors

Keywords:

Public schools, School library., Educational community, Educational development, Democratization of reading

Abstract

The objective of this article is to analyze how Brazilian public schools deal with libraries and reading rooms. Thinking about this topic is essential to understand a little about the educational development of Brazil, analyzing spaces that contribute to the formation of critical subjects, spaces that are used by children and young people in public schools. The research methodology is exploratory-descriptive in nature, using bibliographical surveys on topics involving Brazilian public schools, in addition to the conceptualization of school libraries, reading rooms and school community, offering examples in the Brazilian context. It is observed that Brazilian school libraries and reading rooms, despite facing major structural problems, are capable of offering the democratization of reading to the school community. On the other hand, it is understood that the school community should take greater ownership of the reading spaces that are its right, as well as inform itself and demand continuous improvements, in order to understand the true value of these places.

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Author Biographies

Giovana Deliberali Maimone, Universidade de São Paulo

Doutora em Ciência da Informação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (USP). Mestre em Ciência da Informação pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC- Campinas).Bacharel em Biblioteconomia e Ciência da Informação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar).

Nicole Bonassi de Oliveira, Universidade de São Paulo

Graduanda em Biblioteconomia da Universidade de São Paulo.

Francisco Carlos Paletta, Universidade de São Paulo

Professor Livre-docente da Universidade de São Paulo.

Doutor em Tecnologia Nuclear pela Universidade de São Paulo (USP). Doutor em Ciência da Informação pela Universidade Carlos III de Madrid. Pós-doutorado em Ciência da Informação pela Universidade do Porto. Pós-doutorado pelo Instituto de Pesquisas Energéticas e Nucleares. Mestre em Engenharia de Produção. Mestre em Sciences Humaines et Sociales, mention Information et Communication, spécialité Gestion de L Information et de la Connaissance Documenta, Université Paul-Valéry Montpellier III - França. MBA em Data Science e Analytics. MBA em Marketing. Pós-Graduação em Engenharia de Materiais, Pós-Graduação em Estratégia e Geopolítica. Master Domótica y Hogar Digital pela Universidad Politécnica de Madrid - Espanha

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Published

2025-05-12

How to Cite

MAIMONE, G. D.; BONASSI DE OLIVEIRA, N.; CARLOS PALETTA, F. School libraries and reading rooms as fundamental devices for the educational process: reflections on the Brazilian scenario. Revista ACB, Florianópolis, v. 29, n. 1, 2025. Disponível em: https://revistaacb.emnuvens.com.br/racb/article/view/2148. Acesso em: 29 sep. 2025.