Mental Health in Brazilian Information Science

a bibliometric analysis of different perspectives, dialogues and therapeutic approaches

Authors

Keywords:

Agenda 2030, Scientific publication metrics, Therapeutic project, Health promotion, Holistic health

Abstract

Mental health is a topic of growing relevance in Brazil and worldwide, especially in light of the social, economic, and cultural challenges and digital transformations that directly impact the well-being of the population. This descriptive and bibliometric study analyzed 100 articles published between 2010 and 2024 in the BRAPCI database, distributed across 39 scientific journals in the area of ​​Information Science. The results show that, although still incipient, the approach to mental health in this field is connected to interdisciplinary themes such as sustainability, health ethics, social responsibility, and art education. It was observed that, in addition to contributing to the construction of scientific knowledge, the research reinforces the relevance of mental health as a strategic element for the development of balanced societies. It is concluded that spaces such as archives, museums, libraries, and art galleries have great potential for promoting mental health and collective well-being, reinforcing the importance of humanized and ethical practices in these institutions, capable of positively impacting society.

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Author Biographies

Marcelo Calderari Miguel, Universidade Federal do Espírito Santo

Mestre em CI; Experiência na área de Ciência da Informação, com ênfase em Processos de Disseminação da Informação. Atua em núcleos de Informação e Ação Cultural nas dimensões de gestão comunitária e tecnológica..., Tutor do Centro de EaD da Universidade Federal de Juiz de Fora (Cead/UFJF). 

Margarete Farias de Moraes, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Possui Bacharel em Arquivologia pela Universidade do Rio de Janeiro - UNIRIO (1993), Licenciatura e bacharel em História pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ (2001) e mestrado em História das Ciências pela Fundação Oswaldo Cruz (2005). É Doutoranda do PPGE/UFES. Atualmente é professora do Departamento de Arquivologia da Universidade Federal do Espirito Santo. Tem experiência em docência e organização de centros de documentação, arquivos médicos e administrativos, com ênfase no planejamento e gestão arquivísticos. Possui também experiência em docência na área de História, com ênfase em História das Ciências. Tem como campos de investigação a história, a educação e o gerenciamento de informação na área de saúde.  

Philippe Peterle Modolo, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Pedagogo e fotógrafo . Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGCI/UFES) - Linha 2 - Memória, Representação e Informação| UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO – UFES, Brasil| Membro do Grupo de Pesquisa (CNPq - DGP Reg. Nº: 8448/2017) Tabularium - Políticas de Arquivos: Observatório no Estado do Espírito Santo.

 

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Published

2025-05-05

How to Cite

MIGUEL, M. C.; MORAES, M. F. de; MODOLO, P. P. Mental Health in Brazilian Information Science: a bibliometric analysis of different perspectives, dialogues and therapeutic approaches. Revista ACB, Florianópolis, v. 29, n. 1, p. 1–35, 2025. Disponível em: https://revistaacb.emnuvens.com.br/racb/article/view/2138. Acesso em: 28 sep. 2025.